Fail Meja Guru KHB
1.0 LATAR
BELAKANG
Guru mata pelajaran mempunyai peranan yang
amat penting dalam melaksanakan
proses pengajaran dan pembelajaran di
sekolah. Mereka adalah nadi dalam
pembelajaran di sekolah dan tunggak utama
dalam melaksanakan semua program
kurikulum di sekolah.
Mereka bertanggungjawab merealisasikan kaedah
P & P untuk tujuan kefahaman
dan penghayatan seterusnya mempertingkatkan
prestasi pelajar di sekolah. Mereka
menyediakan khidmat bantu yang secukupnya bagi
memastikan penitisan ilmu
berlaku secara berkesan dalam suasana dan
iklim sekolah yang kondusif.
Panduan ini bertujuan untuk menjelaskan tugas
dan tanggungjawab serta peranan
guru mata pelajaran dalam meningkatkan
prestasi perkhidmatan mereka.
2.0 OBJEKTIF
AM
2.1 Meningkatkan
kecekapan pengurusan akademik guru mata pelajaran
2.2 Membangun
kemahiran penyelidikan di kalangan guru mata pelajaran
3.0 OBJEKTIF
KHUSUS
3.1 Guru
mata pelajaran mendapat panduan tentang tugas masing-masing
3.2 Melahirkan
guru mata pelajaran yang cekap, dedikasi dan bertanggungjawab bagi
meningkatkan prestasi yang
tinggi
3.3 Merealisasikan
hala tuju SMK.UMAS-UMAS TAWAU.
4.0. CARTA ORGANISASI
GURU MATA PELAJARAN
05. SENARAI TUGAS GURU MATA PELAJARAN ( KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU)
Memiliki ,
memahami dan boleh mentafsirkan serta menghuraikan kandungan sukatan
pelajaran dan huraian sukatan mata pelajaran KHB
Memahami dan
mematuhi pekeliling dan arahan yang berkaitan dengan mata pelajaran KHB serta
menentukan dan menetapkan matlamat yang harus dicapai, iaitu dari segi
pengetahuan, kebolehan dan kemahiran di akhir penggal bagi setiap tingkatan.
Mempunyai sebuah
Buku Rekod Mengajar yang kemaskini dan menyerahkan kepada pengetua pada masa
yang ditetapkan.
Menyediakan
dengan lengkap Rancangan Pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar untuk tempoh
setahun/sepenggal/harian dan melaksanakan pengajarannya mengikut Rancangan
Pelajaran yang disediakan.
Menyedia dan
memberikan kerja-kerja latihan dan aktiviti yang cukup, memeriksa buku latihan
pelajar dan memulangkan secepat mungkin. Menyerahkan / menunjukkan
buku latihan kepada pengetua atau wakilnya pada masa yang dikehendaki.
Menjalankan Ujian
Bulanan dan penilaian kepada pelajar. Merekodkan soalan-soalan dan keputusan
ujian dalam Buku Rekod Mengajar.
Mengesan
kelemahan pelajar dan menjalankan kelas pemulihan atau bimbingan.
Menjadi ahli
dalam panitia mata pelajaran , menghadiri mesyuarat panitia dan melaksanakan
keputusan mesyuarat panitia.
Guru mata
pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh
Kementerian Pelajaran / Jabatan Pelajaran / Pejabat Pelajaran Daerah.
Menghadiri
mesyuarat atau taklimat mengenai mata pelajaran yang berkenaan sama ada yang
dikelolakan oleh Kementerian Pelajaran/ Jabatan Pelajaran Negeri / Pejabat
Pelajaran Daerah.
Menyampaikan
semula maklumat kepada guru lain yang mengajar mata pelajaran yang sama.
Sentiasa
mengikuti perkembangan dan pembaharuan tentang teknik mengajar bagi mata
pelajaran berkenaan bagi meningkatkan lagi prestasi dalam pengajaran dan
pembelajaran.
Melaporkan kepada
Guru Kanan Mata Pelajaran tentang masalah pengajaran dan pembelajaran untuk
tindakan selanjutnya.
Menjaga
keselamatan dan kebersihan alat-alat bantuan mengajar yang digunakan.
Memastikan bahawa alat-alat bantuan mengajar digunakan secara meluas dan
bertanggungjawab dalam menambahkan alat bantuan mengajar bagi memperkayakan
Pusat Sumber Sekolah.
Mengadakan
sudut-sudut mata pelajaran berkenaan dalam kelas-kelas yang diajar.
Membantu
menguruskan Bank Soalan.
Mematuhi arahan
Pengetua.
06.
SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN PEGAWAI DENGAN PEGAWAI LAIN
Tugas Pegawai Yang Ada hubungan
|
Tugas Dan Tanggungjawab
|
Kuasa Yang Diberi
|
Tugas
Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan
|
Guru Mata Pelajaran
|
1. Memiliki,
memahami dan menghurai sukatan dan huraian sukatan pelajaran.
2. Mematuhi
pekeliling dan arahan berkaitan serta menetapkan matlamat yang harus dicapai.
3. Mempunyai
dan mengemas kini buku rekod mengajar.
4. Menyediakan
rancangan pelajaran tahunan dan harian serta melaksanakannya dalam P&P.
5. Memberi
kerja dan latihan kepada pelajar dan memeriksanya.
6. Menjalankan
ujian, penilaian pentaksiran kepada pelajar dan merekodkannya.
7. Mengesan
kelemahan pelajar dan berusaha memulihkannya.
8. Menjadi
ahli dalam panitia mata pelajaran.
|
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
|
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
Guru mata pelajaran
|
Tugas Pegawai Yang Ada hubungan
|
Tugas Dan Tanggungjawab
|
Kuasa Yang Diberi
|
Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada
Hubungan Serta Jenis Hubungan
|
9. Menghadiri
mesyuarat panitia serta mematuhi dan melaksanakannya.
10. Guru mata
pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh
KP/JPN/PPD.
11. Menghadiri
mesyuarat/taklimat kelolaan Kementerian Pelajaran/Jabatan Pelajaran Negeri.
12. Mengguna dan
bertanggungjawab terhadap BBM.
13. Mengadakan sudut
mata pelajaran berkenaan di dalam kelas.
14. Membantu
mengurus bank soalan.
15. Bertindak
sebagai konselor dan guru disiplin.
16. Bekerja sebagai
“team work”.
|
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Pengetua
Arahan Ketua Panitia
Arahan Pengetua
Arahan GPK
Arahan Pengetua
|
FUNGSI UTAMA GURU MATA PELAJARAN
( Kemahiran Hidup Bersepadu )
7.1 Mendapatkan Sukatan Pelajaran
terkini.
7.2 Menyediakan Rancangan mengajar tahunan dan
harian.
7.3 Mengajar mengikut jadual yang ditetapkan.
7.4 Menyediakan bahan-bahan bantu mengajar.
7.5 Membuat pentaksiran mengikut modul yang
ditetapkan.
7..6. Menyediakan kertas soalan peperiksaan
dalaman dan menandanya.
7. AKTIVITI SETIAP FUNGSI UTAMA GURU
MATA PELAJARAN
(Kemahiran Hidup Bersepadu)
7.1. MENDAPATKAN SUKATAN PELAJARAN TERKINI
PROSES
KERJA
Bil
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang
Meluluskan
|
Seksyen/Undang-Undang/Peraturan
|
1
2
3
4
5.
|
Menghubungi
GPK/KP untuk mendapatkan sukatan pelajaran terkini.
Memastikan
sukatan yang didapati adalah yang terkini.
Memahami dan
boleh mentafsir serta menghuraikan sukatan pelajaran.
Memasukkan
sukatan dalam buku rekod atau fail yang ditetapkan.
Melaksanakan
P & P di dalam kelas.
|
GPK/GKMP
Ketua
Panitia
GPK/Ketua
Panitia
GPK/Ketua
Panitia
Guru Mata
Pelajaran
|
|
NORMA KERJA
Bil
|
Jenis Kerja
|
Masa yang diambil
|
Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam
seminggu
|
1
|
Menulis rancangan pelajaran harian
|
30 minit
|
|
2
|
Masuk kelas mengikut jadual
|
40 minit
|
|
3
|
Ucap salam
|
1minit
|
|
4
|
Memastikan kebersihan kelas
|
2 minit
|
|
5
|
Menyemak kehadiran pelajar
|
2 minit
|
|
6
|
Set induksi
|
5 minit
|
|
7
|
Memaklumkan tajuk dan objektif pengajaran
dan pembelajaran
|
2 minit
|
|
8
|
Pengajaran dan pembelajaran
berlangsung
|
30 minit
|
|
9
|
Memberi nota dan kerja-kerja latihan dan
memeriksanya.
|
5 minit
|
|
10
|
Mengesan kelebihan dan kelemahan Pelajar
untuk tindakan selanjutnya
|
10 minit
|
|
11
|
Memberi latihan tambahan dan kerja rumah
|
5 minit
|
|
12
|
Diakhiri dengan penutupan sosial/ penutupan
kognitif
|
1 minit
|
7.4. MENYEDIAKAN BAHAN BANTU MENGAJAR
PROSES KERJA
Bil
|
Proses Kerja
|
Pegawai yang meluluskan
|
Seksyen/Undang-undang/peraturan
|
1
2
3
4
5
6
7
|
Menghadiri mesyuarat panitia
Menerima arahan daripada ketua
Panitia
Memilih tajuk-tajuk yang memerlukan BBM
Memilih bahan-bahan untuk BBM
Membuat Bahan Bantu mengajar
Menyerah kepad KP untuk disemak/cek/dipantau
Menggunakannya dalam P & P
|
Ketua Panitia
Ketua Panitia
GKMP/Ketua Panitia
GKMP/Ketua Panitia
GKMP/Ketua Panitia
GKMP/Ketua Panitia
GKMP/Ketua Panitia
|
|
NORMA KERJA
Bil
|
Jenis Kerja
|
Masa ya ng diambil
|
Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu
|
1
|
Menghadiri mesyuarat panitia
|
60 minit
|
|
2
|
Menerima arahan daripada ketua
Panitia
|
20 minit
|
|
3
|
Memilih tajuk-tajuk yang perlukan
BBM
|
60 minit
|
|
4
|
Memilih bahan-bahan untuk BBM
|
60 minit
|
|
5
|
Menggunakannya dalam P & P
|
40 minit
|
7.5. MENGADAKAN KELAS PENGAYAAN DAN PEMULIHAN
PROSES KERJA
Bil
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang Meluluskan
|
Undang-undang Peraturan
|
1
|
Dapatkan senarai nama pelajar yang
memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan
|
||
2
|
Melaksanakan kelas berdasarkan program yang
ditetapkan oleh sekolah/panitia
|
||
3
|
Membuat penilaian
|
||
4
|
Post Mortem dari semasa ke semasa untuk
melihat keberkesanan program
|
||
5
|
Mengadakan penambahbaikan jika perlu
|
NORMA KERJA
Bil
|
Jenis Kerja
|
Masa Yang diambil
|
Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam
seminggu
|
1
|
Dapatkan senarai nama pelajar yang
memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan
|
40 minit
|
|
2
|
Melaksanakan kelas berdasarkan program yang
ditetapkan oleh sekolah/panitia
|
80 minit
|
|
3
|
Membuat penilaian
|
30 minit
|
|
4
|
Post Mortem dari semasa ke semasa untuk
melihat keberkesanan program
|
60 minit
|
|
5
|
Mengadakan penambahbaikan jika perlu
|
60 minit
|
7.6.
MENYEDIAKAN SOALAN PEPERIKSAAN DALAMAN DAN MENANDANYA
PROSES KERJA
Bil
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang Meluluskan
|
Undang-undang Peraturan
|
1
|
Menerima takwim peperiksaan daripada
setiausaha peperiksaan
|
GPK
|
|
2
|
Menggubal soalan menggunakan susun atur
mengikut kaedah JSU ( jadual spesifikasi ujian)
|
||
3
|
Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk
disahkan
|
||
4
|
Menyerahkan kepada pejabat untuk di cetak
dan diperbanyakkan
|
||
5
|
Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam
kelas dan menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan
penggal sahaja)
|
||
6
|
Menjalankan ujian berdasarkan jadual
yang ditentukan
|
||
7
|
Memeriksa kertas jawapan dan membuat
analisis
|
||
8
|
Menghadiri mesyuarat ‘post moterm’
untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar
|
||
9
|
Tindakan susulan jika berkaitan
|
SENARAI SEMAK
Bil
|
Tindakan
|
Tandakan(/)
|
Catatan
|
|
Menerima takwim peperiksaan
daripada setiausaha peperiksaan
|
|
|
|
Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU (jadual spesifikasi ujian)
|
|
|
|
Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan
|
|
|
|
Menyerahkan kepada pejabat untuk dicetak dan diperbanyakkan
|
|
|
|
Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan
menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi
peperiksaan penggal sahaja)
|
|
|
|
Menjalankan ujian berdasarkan
jadual yang ditentukan
|
|
|
|
Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis
|
|
|
|
Menghadiri mesyuarat post moterm
untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar
|
|
|
|
Tindakan susulan jika berkaitan
|
|
|
NORMA KERJA
Bil
|
Jenis Kerja
|
Masa yang diambil
|
Jumlah unit yang boleh dijalankan seminggu
|
1
|
Menerima takwim
peperiksaan
daripada setiausaha peperiksaan
|
10 minit
|
|
2
|
Menggubal soalan menggunakan
susun atur mengikut kaedah JSU
(jadual spesifikasi ujian )
|
2 hari
|
|
3
|
Menaip dan menyerahkannya
kepada GKMP untuk disahkan
|
80 minit
|
|
4
|
Menyerahkan kepada pejabat
untuk dicetak dan diperbanyakkan
|
10 minit
|
|
5
|
Menyusun mengikut bilangan
pelajar dalam kelas dan menyerahkannya
kepada setiausaha peperiksaan (bagi
peperiksaan penggal sahaja)
|
60 minit
|
|
6
|
Menjalankan ujian berdasarkan
jadual yang ditentukan
|
40 minit
|
|
7
|
Memeriksa kertas jawapan dan membuat
analisis
|
2 hari
|
|
8
|
Menghadiri mesyuarat post moterm untuk
mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar
|
30 minit
|
|
9
|
Tindakan susulan jika berkaitan
|
40 minit
|
7.7. MELAKSANAKAN PENGURUSAN DAN
PENGENDALIAN KERJA PENTAKSIRAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU
PROSES
KERJA
Bil
|
Proses Kerja
|
Pegawai Yang Meluluskan
|
Seksyen/Undang-Undang/Peraturan
|
1
2
3
4
5.
6.
|
Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat
penataran daripada PPD/ PPG
Menubuhkan jawatankuasa pelaksana
Melaksanakan taklimat penataran
Melaksanakan pentaksiran
Menyelaras pentaksiran
Memantau pentaksiran
Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam
aplikasi
Menghantar skor mengikut prosedur penskoran
dan penghantaran yang ditetapkan
|
GPK Akademik
GPK Akademik
GPK Akademik
Pentaksir
Penyelaras
Pemantau
SU Peperiksaan
SU Peperiksaan
|
|
NORMA KERJA
Bil
|
Jenis Kerja
|
Tempoh Pelaksanaan
|
Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam
seminggu
|
1
|
Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat
penataran daripada PPD/ PPG
|
Januari
|
|
2.
|
Menubuhkan jawatankuasa pelaksana
|
Januari
|
|
3
|
Melaksanakan taklimat penataran
|
Januari
|
|
4
|
Melaksanakan pentaksiran
|
Januari-Ogos
|
|
5
|
Menyelaras pentaksiran
|
Mac-Julai
|
|
6
|
Memantau pentaksiran
|
Mac-Ogos
|
|
7
|
Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam
aplikasi
|
Ogos
|
|
8
|
Menghantar skor mengikut prosedur penskoran
dan penghantaran yang ditetapkan
|
Ogos
|
8. PERATURAN-PERATURAN
PENTADBIRAN
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1981
Penggunaan Waktu Tidak Mengajar/Waktu Luang
(Free Periods) oleh Guru-guru.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1999
Penyediaan Buku Rekod Pengajaran Dan
Pembelajaran
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/2003
Dasar Penggunaan Media Dan Teknologi Dalam
Pengajaran Dan Pembelajaran.
- memastikan
peralatan teknologi yang dibekalkan di sekolah digunakan secara maksima dalam
proses pengajaran dan pembelajaran.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/2000
Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa
Pengajaran Kemahiran Hidup Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam dan Di
Luar Kawasan Sekolah.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2002
Pelaksanaan Sukatan Pelajaran Yang Disemak
Semula Bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Kurikulum Bersepadu Sekolah
Menengah.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2000
Salah Laku Memasukkan Unsur Politik Dalam
Soalan Peperiksaan/Ujian Di Sekolah Dan Perbuatan Menghasut/ Meracuni Fikiran
Pelajar Membenci Kerajaan.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001
Semua Guru Adalah Guru Disiplin.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/2000
Pelaksanaan Sebutan Bahasa Baku Dalam
Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah.
Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2000
Peruntukan Waktu Untuk Mata Pelajaran Sains
Dalam Kumpulan Teras Peringkat Menengah Atas.
9. LAMPIRAN
SENARAI
TUGAS HARIAN
NAMA
:
JAWATAN :
TARIKH :
|
||
BIL
|
TUGAS SAYA HARI INI
|
CATATAN
|
|
No comments:
Post a Comment