Saturday, January 13, 2018

FAIL MEJA KHB 2018

Fail Meja Guru KHB

1.0               LATAR BELAKANG


Guru mata pelajaran mempunyai peranan yang amat penting dalam melaksanakan

proses pengajaran dan pembelajaran di sekolah.   Mereka adalah nadi dalam

pembelajaran di sekolah dan tunggak utama dalam melaksanakan semua program

kurikulum di sekolah.


Mereka bertanggungjawab merealisasikan kaedah P & P untuk tujuan kefahaman

dan penghayatan seterusnya mempertingkatkan prestasi pelajar di sekolah. Mereka

menyediakan khidmat bantu yang secukupnya bagi memastikan penitisan ilmu

berlaku secara berkesan dalam suasana dan iklim sekolah yang kondusif.


Panduan ini bertujuan untuk menjelaskan tugas dan tanggungjawab serta peranan

guru mata pelajaran dalam meningkatkan prestasi perkhidmatan mereka.


2.0               OBJEKTIF AM

2.1               Meningkatkan kecekapan pengurusan akademik guru mata pelajaran

2.2               Membangun kemahiran penyelidikan di kalangan guru mata pelajaran


3.0               OBJEKTIF KHUSUS

3.1               Guru mata pelajaran mendapat panduan tentang tugas masing-masing

3.2               Melahirkan guru mata pelajaran yang  cekap, dedikasi dan bertanggungjawab bagi

      meningkatkan prestasi yang tinggi

3.3               Merealisasikan hala tuju SMK.UMAS-UMAS TAWAU.




4.0. CARTA ORGANISASI GURU MATA PELAJARAN 
Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhtJip_cs6vLRSRkU36dn0R2op0ruA_43ZfpeDyWsueHwfB1NwX_9mcAFXu_nXQjLYIDqqAzLeIDIqDMSADozmoLWOeoOLRaTS90hfOY0e-Ely5OhpTqLHXBSQbgG1z0gXBAGW8nHX_S42C/s400/organisasi+khb.jpg





















05. SENARAI TUGAS GURU MATA PELAJARAN ( KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU)

Memiliki , memahami  dan boleh mentafsirkan serta menghuraikan kandungan sukatan pelajaran dan huraian sukatan mata pelajaran KHB
Memahami dan mematuhi pekeliling dan arahan yang berkaitan dengan mata pelajaran KHB serta menentukan dan menetapkan matlamat yang harus dicapai, iaitu dari segi pengetahuan, kebolehan dan kemahiran di akhir penggal bagi setiap tingkatan.
Mempunyai sebuah Buku Rekod Mengajar yang kemaskini dan menyerahkan kepada pengetua pada masa yang ditetapkan.
Menyediakan dengan lengkap Rancangan Pelajaran bagi mata pelajaran yang diajar untuk tempoh setahun/sepenggal/harian dan melaksanakan pengajarannya mengikut Rancangan Pelajaran yang disediakan.
Menyedia dan memberikan kerja-kerja latihan dan aktiviti yang cukup, memeriksa buku latihan pelajar dan memulangkan secepat mungkin. Menyerahkan   / menunjukkan buku latihan kepada pengetua atau wakilnya pada masa yang dikehendaki.
Menjalankan Ujian Bulanan dan penilaian kepada pelajar. Merekodkan soalan-soalan dan keputusan ujian dalam Buku Rekod Mengajar.
Mengesan kelemahan pelajar dan menjalankan kelas pemulihan atau bimbingan.
Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran , menghadiri mesyuarat panitia dan melaksanakan keputusan mesyuarat panitia.
Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran / Jabatan Pelajaran / Pejabat Pelajaran Daerah.
Menghadiri mesyuarat atau taklimat mengenai mata pelajaran yang berkenaan sama ada yang dikelolakan oleh Kementerian Pelajaran/ Jabatan Pelajaran Negeri / Pejabat Pelajaran Daerah.
Menyampaikan semula maklumat kepada guru lain yang mengajar mata pelajaran yang sama.
Sentiasa mengikuti perkembangan dan pembaharuan tentang teknik mengajar bagi mata pelajaran berkenaan bagi meningkatkan lagi prestasi dalam pengajaran dan pembelajaran.
Melaporkan kepada Guru Kanan Mata Pelajaran tentang masalah pengajaran dan pembelajaran untuk tindakan selanjutnya.
Menjaga keselamatan dan kebersihan alat-alat bantuan mengajar yang digunakan. Memastikan bahawa alat-alat bantuan mengajar digunakan secara meluas dan bertanggungjawab dalam menambahkan alat bantuan mengajar bagi memperkayakan Pusat Sumber Sekolah.
Mengadakan sudut-sudut mata pelajaran berkenaan dalam kelas-kelas yang diajar.
Membantu menguruskan Bank Soalan.
Mematuhi arahan Pengetua.

06.  SENARAI TUGAS, KUASA DAN HUBUNGAN PEGAWAI DENGAN PEGAWAI LAIN


Tugas Pegawai Yang Ada hubungan

Tugas Dan Tanggungjawab

Kuasa Yang Diberi
Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan

Guru Mata Pelajaran



























1.       Memiliki, memahami dan menghurai sukatan dan huraian sukatan pelajaran.

2.       Mematuhi pekeliling dan arahan berkaitan serta menetapkan matlamat yang harus dicapai.

3.       Mempunyai dan mengemas kini buku rekod mengajar.

4.       Menyediakan rancangan pelajaran tahunan dan harian serta melaksanakannya dalam P&P.

5.       Memberi kerja dan latihan  kepada pelajar dan memeriksanya.

6.       Menjalankan ujian, penilaian pentaksiran kepada pelajar dan merekodkannya.

7.       Mengesan kelemahan pelajar dan berusaha memulihkannya.

8.       Menjadi ahli dalam panitia mata pelajaran.

Arahan Pengetua



Arahan Pengetua


Arahan Pengetua


Arahan Pengetua



Arahan Pengetua


Arahan Pengetua



Arahan Pengetua


Arahan Pengetua

Guru mata pelajaran



Guru mata pelajaran


Guru mata pelajaran


Guru mata pelajaran



Guru mata pelajaran


Guru mata pelajaran



Guru mata pelajaran


Guru mata pelajaran





Tugas Pegawai Yang Ada hubungan

Tugas Dan Tanggungjawab

Kuasa Yang Diberi

Tugas Pegawai-Pegawai Lain yang Ada Hubungan Serta Jenis Hubungan




9.       Menghadiri mesyuarat panitia serta mematuhi dan melaksanakannya.

10.   Guru mata pelajaran harus menyedari dan menggunakan buku panduan yang dikeluarkan oleh KP/JPN/PPD.


11.   Menghadiri mesyuarat/taklimat kelolaan Kementerian Pelajaran/Jabatan Pelajaran Negeri.

12.   Mengguna dan bertanggungjawab terhadap BBM.

13.   Mengadakan sudut mata pelajaran berkenaan di dalam kelas.

14.   Membantu mengurus bank soalan.

15.   Bertindak sebagai konselor dan guru disiplin.

16.   Bekerja sebagai “team work”.

Arahan Pengetua


Arahan Pengetua




Arahan Pengetua



Arahan Pengetua


Arahan Ketua Panitia


Arahan Pengetua

Arahan GPK


Arahan Pengetua

















FUNGSI UTAMA GURU MATA PELAJARAN ( Kemahiran Hidup Bersepadu )

7.1 Mendapatkan  Sukatan Pelajaran terkini.
7.2 Menyediakan Rancangan mengajar tahunan dan harian.
7.3 Mengajar mengikut jadual yang ditetapkan.
7.4 Menyediakan bahan-bahan bantu mengajar.
7.5 Membuat pentaksiran mengikut modul yang ditetapkan.
7..6. Menyediakan kertas soalan peperiksaan dalaman dan menandanya.


7. AKTIVITI SETIAP FUNGSI  UTAMA GURU MATA PELAJARAN
    (Kemahiran Hidup Bersepadu)


       7.1. MENDAPATKAN SUKATAN PELAJARAN TERKINI

       PROSES KERJA


Bil

Proses Kerja

Pegawai Yang Meluluskan

Seksyen/Undang-Undang/Peraturan

1



2


3



4


5.

Menghubungi GPK/KP untuk mendapatkan sukatan pelajaran terkini.


Memastikan sukatan yang didapati adalah yang terkini.

Memahami dan boleh mentafsir serta menghuraikan sukatan pelajaran.


Memasukkan sukatan dalam buku rekod atau fail yang ditetapkan.

Melaksanakan P & P di dalam kelas.

GPK/GKMP



Ketua Panitia



GPK/Ketua Panitia


GPK/Ketua Panitia


Guru Mata Pelajaran



























NORMA KERJA



Bil

Jenis Kerja

Masa yang diambil

Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu
1
Menulis rancangan pelajaran harian

30 minit
2
Masuk kelas mengikut jadual
40 minit
3
 Ucap salam 
1minit
4
Memastikan kebersihan kelas
2 minit
5
Menyemak kehadiran pelajar
2 minit
6
Set induksi
5 minit
7
Memaklumkan tajuk dan objektif pengajaran dan pembelajaran
2 minit
8
Pengajaran dan pembelajaran
 berlangsung
30 minit
9
Memberi nota dan kerja-kerja latihan dan memeriksanya.
5 minit
10
Mengesan kelebihan dan kelemahan Pelajar untuk tindakan selanjutnya
10 minit
11
Memberi latihan tambahan dan kerja rumah
5 minit
12
Diakhiri dengan penutupan sosial/ penutupan kognitif
1 minit













7.4. MENYEDIAKAN BAHAN BANTU MENGAJAR


PROSES KERJA


Bil

Proses  Kerja

Pegawai yang meluluskan

Seksyen/Undang-undang/peraturan
1


2



3



4


5

6



7
Menghadiri mesyuarat panitia


Menerima arahan daripada ketua
Panitia


Memilih tajuk-tajuk yang memerlukan BBM


Memilih bahan-bahan untuk BBM


Membuat Bahan Bantu mengajar

Menyerah kepad KP untuk disemak/cek/dipantau


Menggunakannya dalam P & P
Ketua Panitia


Ketua Panitia



GKMP/Ketua Panitia



GKMP/Ketua Panitia


GKMP/Ketua Panitia

GKMP/Ketua Panitia



GKMP/Ketua Panitia















NORMA KERJA


Bil
Jenis Kerja
Masa ya ng diambil

Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu
1

Menghadiri mesyuarat panitia

60 minit
2

Menerima arahan daripada ketua
Panitia

20 minit
3

Memilih tajuk-tajuk yang perlukan
BBM

60 minit
4

Memilih bahan-bahan untuk BBM


60 minit
5

Menggunakannya dalam P & P


40 minit


















7.5. MENGADAKAN KELAS PENGAYAAN DAN PEMULIHAN

PROSES KERJA


Bil

Proses Kerja

Pegawai Yang Meluluskan

Undang-undang Peraturan

1

Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan


2

Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia


3

Membuat penilaian


4

Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program


5

Mengadakan penambahbaikan jika perlu



























NORMA KERJA



Bil

Jenis Kerja

Masa Yang diambil

Jumlah unit yang boleh dijalankan dalam seminggu

1

Dapatkan senarai nama pelajar yang memerlukan kelas pengayaan dan pemulihan
        
40 minit

2

Melaksanakan kelas berdasarkan program yang ditetapkan oleh sekolah/panitia
        

80 minit

3

Membuat penilaian
        
30 minit

4

Post Mortem dari semasa ke semasa untuk melihat keberkesanan program
        

60 minit

5

Mengadakan penambahbaikan jika perlu
         
60 minit



















7.6. MENYEDIAKAN SOALAN PEPERIKSAAN DALAMAN  DAN MENANDANYA

PROSES KERJA


Bil

Proses Kerja

Pegawai Yang Meluluskan

Undang-undang Peraturan

1

Menerima takwim peperiksaan daripada setiausaha peperiksaan

GPK

2

Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU ( jadual spesifikasi ujian)

3

Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan

4

Menyerahkan kepada pejabat untuk di cetak dan diperbanyakkan

5

Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi peperiksaan penggal sahaja)

6

Menjalankan ujian berdasarkan jadual
yang ditentukan

7

Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis

8

Menghadiri mesyuarat ‘post moterm’  untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar

9

Tindakan susulan jika berkaitan








SENARAI SEMAK

Bil
Tindakan                                       
Tandakan(/)                       
Catatan

Menerima takwim peperiksaan    daripada setiausaha peperiksaan




Menggubal soalan menggunakan susun atur mengikut kaedah JSU  (jadual spesifikasi ujian)




Menaip dan menyerahkannya kepada GKMP untuk disahkan




Menyerahkan kepada pejabat untuk dicetak dan diperbanyakkan




Menyusun mengikut bilangan pelajar dalam kelas dan
menyerahkannya kepada setiausaha peperiksaan (bagi
peperiksaan penggal sahaja)




Menjalankan ujian berdasarkan  jadual yang ditentukan




Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis




Menghadiri mesyuarat post moterm  untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar




Tindakan susulan jika berkaitan

























NORMA KERJA


Bil

Jenis Kerja

Masa yang diambil

Jumlah unit yang boleh dijalankan seminggu

1

Menerima takwim peperiksaan    
daripada setiausaha peperiksaan

10 minit

2

Menggubal soalan menggunakan
susun atur mengikut kaedah JSU
(jadual spesifikasi ujian )
          

2 hari

3

Menaip dan menyerahkannya
kepada GKMP untuk disahkan


80 minit

4

Menyerahkan kepada pejabat
untuk dicetak dan diperbanyakkan

10 minit

5

Menyusun mengikut bilangan
pelajar dalam kelas dan menyerahkannya
kepada setiausaha peperiksaan (bagi
peperiksaan penggal sahaja)

60 minit

6

Menjalankan ujian berdasarkan
jadual yang ditentukan

40 minit

7

Memeriksa kertas jawapan dan membuat analisis
          

2 hari

8

Menghadiri mesyuarat post moterm untuk mengenal pasti kelemahan dan kekuatan pelajar

30 minit

9

Tindakan susulan jika berkaitan

40 minit





 7.7. MELAKSANAKAN PENGURUSAN DAN PENGENDALIAN KERJA PENTAKSIRAN KEMAHIRAN HIDUP BERSEPADU

       PROSES KERJA


Bil

Proses Kerja

Pegawai Yang Meluluskan

Seksyen/Undang-Undang/Peraturan

1



2


3



4



5.


6.

Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG


Menubuhkan jawatankuasa pelaksana


Melaksanakan taklimat penataran

Melaksanakan pentaksiran

Menyelaras pentaksiran

Memantau pentaksiran

Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi

Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan

GPK Akademik



GPK Akademik


GPK Akademik

Pentaksir

Penyelaras

Pemantau

SU Peperiksaan


SU Peperiksaan









































NORMA KERJA



Bil

Jenis Kerja

Tempoh Pelaksanaan

Jumlah Unit yang boleh dijalankan dalam seminggu

1

Menerima pekeliling dan menghadiri taklimat penataran daripada PPD/ PPG

 Januari

2.

Menubuhkan jawatankuasa pelaksana

Januari



3

Melaksanakan taklimat penataran

Januari

4

Melaksanakan pentaksiran


Januari-Ogos



5

Menyelaras pentaksiran

Mac-Julai



6

Memantau pentaksiran

Mac-Ogos

7

Mengumpul dan memasukkan skor ke dalam aplikasi

Ogos

8

Menghantar skor mengikut prosedur penskoran dan penghantaran yang ditetapkan

Ogos











8.             PERATURAN-PERATURAN PENTADBIRAN

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1981

Penggunaan Waktu Tidak Mengajar/Waktu Luang (Free Periods) oleh Guru-guru.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/1999

Penyediaan Buku Rekod Pengajaran Dan Pembelajaran

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 6/2003

Dasar Penggunaan Media Dan Teknologi Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran.

-          memastikan peralatan teknologi yang dibekalkan di sekolah digunakan secara maksima dalam proses pengajaran dan pembelajaran.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.9/2000

Panduan Keselamatan Diri Pelajar Semasa Pengajaran Kemahiran Hidup Serta Kegiatan Kokurikulum Dan Sukan Di Dalam dan Di Luar Kawasan Sekolah.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2002

Pelaksanaan Sukatan Pelajaran Yang Disemak Semula Bagi Kurikulum Bersepadu Sekolah Rendah dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 16/2000

Salah Laku Memasukkan Unsur Politik Dalam Soalan Peperiksaan/Ujian Di Sekolah Dan Perbuatan Menghasut/ Meracuni Fikiran Pelajar Membenci Kerajaan.


Surat Pekeliling Ikhtisas Bil.10/2001

Semua Guru Adalah Guru Disiplin.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 3/2000

Pelaksanaan Sebutan Bahasa Baku Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Bahasa Melayu Di Sekolah.

Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 2/2000

Peruntukan Waktu Untuk Mata Pelajaran Sains Dalam Kumpulan Teras Peringkat Menengah Atas.






9.       LAMPIRAN

            SENARAI TUGAS HARIAN


NAMA          :
JAWATAN  :
TARIKH      :

BIL

TUGAS SAYA HARI INI

CATATAN































No comments:

Post a Comment