Buku Pengurusan RBT 2022
.
PERANCANGAN PANITIA RBT 2023
Bil. | Program | Objektif | Tanggungjawab | Tempoh | Kos/ Sumber | Output/Hasil | KPI (Petunjuk Kejayaan) | Pelan Kontigensi | ||
A. PROGRAM UTAMA | ||||||||||
1. |
Penyediaan Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pengajaran Tahunan |
Melaksanakan P&P mengikut Sukatan Pelajaran |
-Ketua Panitia -Penyelaras Tingkatan -Semua Guru RBT |
Januari |
PCG Panitia |
Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pengajaran Tahunan yang mengikut takwim persekolahan. |
Semua guru RBT memiliki Rancangan Pengajaran Tahunan
Semua Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pengajaran Tahunan dimasukkan ke dalam BukuPersediaan Mengajar |
Menyediakan Rancangan Pengajaran Tahunan mengikut takwim persekolahan.
Mengedarkan Sukatan Pelajaran dan Rancangan Pengajaran Tahunan kepada semua guru KBH
| ||
2. |
Mesyuarat Panitia RBT |
Merancang dan melaksanakan semua programyang dirangka oleh panitia RBT
|
-Ketua Panitia -Semua guru RBT |
- Januari - Jun - November |
- |
Kehadiran semua Guru RBT ke mesyuarat panitia
Perancangan dan rangka kerja diketahui oleh semua Guru RBT
|
% Kejayaan bagi setiap program yang dirancang dandilaksanakan meningkat |
Merangka, membuat ketetapan dan pembahagian tugas antara Guru RBT serta melaksanakan tugas mengikut prosedur serta tempoh yang telah ditetapkan
Menambahbaik atau mencari alternatif baru bagi program yang kurang berjaya dan memberikan sentuhan lebih kreatif untuk program yang telah berjaya dilaksanakan.
| ||
3. |
Pencerapan P&P Guru |
Memastikan Guru RBTkhususnya, dapat mewujudkan serta melaksana proses pembelajaran yang kondusif di bengkel mengikut terma sebagai seorang pendidik.
|
-PK Pentadbiran -Ketua Panitia |
Jan - Nov |
- |
Semua Guru RBT dicerap sekurang-kurangnya dua kali setahun. |
Markah pencerapan bagi semua Guru RBTadalah BAIK atau CEMERLANG sahaja. |
Penyediaan jadual pencerapan kepada semua Guru RBT
Proses pencerapan dilaksanakan.
Pebincangan Guru RBTdengan pencerap selepas proses pencerapan dilakukan untuk penambahbaikan proses P&P pada masa akan datang.
| ||
4. |
Semakan Buku Nota Dan Latihan
|
Memastikansemua pelajar mempunyai buku nota dan latihan yang memenuhi kriteria Dasar Minima Latihan.
|
-PKP -Ketua Panitia -Semua Guru RBT
|
-Mac -Julai -Oktober |
- |
Semua Guru RBTmemastikan pelajar ada buku nota dan latihan yang lengkap.
Sekurang-kurangnya 10buah buku disemak bagi setiap Guru RBT
|
Semua Guru RBTmenghantar buku nota atau latihan pelajar |
Semua Guru RBT menyemak nota dan lathan pelajar.
Guru RBTmenghantar sekurang-kurangnya 10 buah buku kepada Guru Kanan untuk semakan seterusnya.
| ||
5. |
Ujian Dan Peperiksaan |
Menguji serta mengukuhkan kefahaman pelajar terhadap kandungan pelajaran yang telah dipelajari.
|
-SU Peperiksaan -Ketua Panitia -Semua Guru RBT |
Jan- Nov
|
- |
Semua Guru RBTmenjalankan ujian dan peperiksaan mengikut jadual yang telah ditetapkan. |
Semua pelajarmengikuti semua ujian dan peperiksaan yang telah ditetapkan.
|
Membuat jadual peperiksaan mengikut takwim persekolahan.
Melaksanakan ujian dan peperiksaan
Memberi pemarkahan
| ||
6. |
Kajian Pencapaian Akademik DanTindakan Susulan
|
Menganalisis, menyediakan program susulan dan menyimpan rekod akademik dan membantu mengesan pelajar yang lemah.
|
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT |
-April -Julai -Oktober |
- |
Semua Guru RBTmenyumbang idea untuk mencari alternatif terbaik bagi mencapai kecemerlangan dalan setiap program panitia.
|
% Halangan dan kekangan menurun |
Semua Guru RBTmenganalisis masalah serta halangan yang timbul dan cuba mencari kaedah paling berkesan untuk meneruskan program susulan bagi meningkatkankeputusan PMR
| ||
B. PROGRAM SOKONGAN | ||||||||||
Bil. | Program | Objektif | Tanggungjawab | Tempoh | Kos/ Sumber | Output/Hasil | KPI (Petunjuk Kejayaan) | Pelan Kontigensi | ||
7. |
Kelas Kecemerlangan
1-Kelas Stayback 2-Kelas Hari Sabtu |
Mengukuhkan kefahaman pelajar melalui latih tubi terancang. |
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT Yang Mengajar Ting 3 |
Feb-Okt (PMR)
|
- |
Semua pelajar faham setiap topik yang telah dipelajari
|
Meningkatkan % lulus, bilangan A dan GPMP yang rendah bagi PMR |
Guru mengadakan Kelas Kecemerlanganmengikut jadual yang telah ditetapkan. | ||
8. |
Program 1001 Soalan |
Meningkatkan kuantiti dan kualiti bagi mata pelajaran RBT |
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT Yang Mengajar Ting 3 |
Julai-Okt
|
- |
Pelajar telah membuat latih tubi soalan bagi menguasai semua sukatan pelajaran untuk PMR 2012 |
Meningkatkan % lulus, bilangan A dan GPMP yang rendah bagi PMR |
Guru RBT yang mengajar tingkatan 3 akan memberikan pelbagai jenis soalan bertujuan untuk memantapkan tahap penguasaan pelajar | ||
9. |
Program Pertukaran Pelajar (mengikut pilihan) |
Untuk meningkatkan kuantiti dan kualiti bagi mata pelajaran RBT |
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT Yang Mengajar Ting 3
|
Jun-Okt |
- |
Semua pelajar lebih menguasai topik-topik yang sukar..
Contoh :- Lukisan teknik |
Meningkatkan % lulus, bilangan A dan GPMP yang rendah bagi PT 3 |
Guru RBT yang mengajar tingkatan 3 akan mengadakan pertukaran pelajar ( guru lain mengajar) bagi memantapkan tahap penguasaan pelajar | ||
10 | Program Sayang Subjekku | Untuk memastikan semua pelajar bagi 3 kelas terakhir mendapat sekurang-kurangnya lulusdan mengelakkan daripada masalah ponteng kelas. |
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT Yang Mengajar Ting 3
|
April-Okt |
PCG Panitia |
Semua pelajar Yang berada di 3 kelas terakhir akan memperoleh keputusan sekurang-kurangnya D |
Meningkatkan% lulus dan GPMP yang rendah bagi PMR |
Guru RBT yang mengajar tingkatan 3 bagi 3 kelas terakhir akan mengadakan kelas tambahan intensif dan memberi insentif kepada pelajar (secara berkala) bertujuan untuk memantapkantahap penguasaan pelajar | ||
11 |
Bengkel Teknik Menjawab (PT 3 ) |
Mendedahkan calon PMR kepada teknik menjawab soalan peperiksaan yang betul.
Memantapkan pelajar dalam penguasaan kandungan pelajaran untuk menghadapi peperiksaan PT 3 dengan cemerlang
|
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT |
Jun
|
PCG Panitia
|
Pelajar mengaplikasi teknik yang dipelajari dalam semua peperiksaan yang dijalankan.
|
Meningkatkan % lulus, bilangan A dan GPMP yang rendah bagi PT 3 |
Guru RBT yang mengajar tingkatan 3 akan mengadakan bengkel khas bertujuan untuk memantapkan tahap penguasaan pelajar dalam kandungan mata pelajaran RBT
| ||
12. |
Final Touch PT 3 |
Meningkatkan prestasi dan menambahbaikan keputusan sebelum PT 3
|
-Ketua Panitia -Semua Guru RBT Yang Mengajar Ting 3
|
Feb-Okt |
- |
Pelajar dapat menguasai semua topik |
Meningkatkan peratusan bagi mata pelajaran RBT |
Semua Guru RBT akan mengajar kepada pelajar dengan bantuan beberapa modul yang akan dibekalkan.
|
No comments:
Post a Comment