PILIHAN 3: PERTANIAN
MINGGU
|
TAJUK / KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN
|
cadangan
aktiviti pembelajaran
|
CATATAN
|
ALATAN
|
2
MINGGU
|
3.1
Kompos
a.
Pengenalan
b.
Bahan kompos
c.
Pembinaan kompos
d.
Pengurusan
|
Aras 1
·
Menerangkan
maksud kompos
·
Menyatakan
kepentingan kompos
Aras 1
·
Menyenaraikan
bahan untuk membuat kompos
·
Menyatakan
fungsi setiap bahan membuat kompos
·
Menerangkan
langkah-langkah membuat kompos
·
Membina
kompos
Aras
1
·
Menguji
kejayaan kompos
·
Menyatakan
penggunaan kompos
|
Guru
menerangkan maksud dan kepentingan kompos dalam tanaman say uran
Guru
menyenaraikan bahan untuk membuat kompos seperti daun, rumput, sisa tanaman,
kapur dan najis ternakan
Murid
mengumpul bahan untuk membuat kompos
Dicadangkan
pihak sekolah menyediakan mesin ‘shreader atau chipper’ untuk memotong
dan menghancurkan bahan membuat kompos seperti ranting kecil dan daun
Guru
menyediakan tapak dan tempat lndungan hujan, murid mbina kompos dalam
kumpulan
Kompos
diuji dengan menggunakan kayu panjang
yang licin, dicucuk ke dalam kompos dibiarkan beberapa minit,
dikeluarkan dan dirasa dengan tangan
Tunjuk
cara pengujian dan membalik-balikan kompos
Murid
membalik-balikan timbunan kompos
Menggunakan
kompos yang dihasilkan untuk tanaman sayuran
|
Memadai satu kelas membina satu projek kompos
|
|
MINGGU
|
TAJUK / KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN
|
cadangan
aktiviti pembelajaran
|
CATATAN
|
ALATAN
|
12
MINGGU
|
3.2
Tanaman Sayuran
a.
Jenis sayuran
b.
Penyediaan tapak
c.
Penanaman
|
Aras
1
·
Mengenal
pasti jenis sayuran
·
Menerangkan
fungsi sayuran dalam diet
Aras 1
·
Mengenal
pasti tapak
·
Membersih
tapak
·
Menggembur
tanah
·
Membina
batas
·
Membaja
asas
·
Meletak
sungkupan
Aras 2
·
Menguji
pH tanah
Aras 1
·
Memilih
jenis sayuran yang hendak ditanam
·
Menyediakan
medium semaian
·
Menyemai
biji benih
·
Mengubah
anak benih atau penjarangan
‘Aras 2
·
Memilih
biji benih yang bermutu
·
Menguji
peratusan percambahan biji benih
|
Guru
menerangkan jenis sayuran dengan mempamerkan spesimen/ gambar/ poster sayuran
Guru
menyenaraikan beberapa contoh sayuran mengikut jenis
Sumbangsaran
fungsi sayuran dalam diet dengan merujuk kepada piramid makanan
Guru
membimbing murid membuat pemilihan
tapak
Murid
menyediakan tapak secara kumpulan
-
membersih
tapak
-
menggembur
tanah
-
membina
batas
-
meletak
sungkupan
Tunjuk
cara menguji pH tanah
Tumpuan
diberi kepada sayuran jenis buah, ubi dan kekacang
Tunjuk
cara menyemai biji benih secara terus di semaian
Murid
melakukan proses pengerasan anak benih sebelum melakukan kerja mengubah
Murid
melakukan penjarangan bagi biji benih yang disemai terus ke batas
Tunjuk
cara membuat ujikaji menentukan peratus percambahan biji benih
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK / KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN
|
cadangan
aktiviti pembelajaran
|
CATATAN
|
ALATAN
|
|
d.
Penjagaan
e.
Pungutan hasil
f.
Giliran tanaman
|
Aras 1
·
Menjaga tanaman sayuran
Aras 2
·
Mengawal
perosak dan penyakit secara kimia
Aras 1
·
Mengenal
pasti tempoh menuai yang sesuai mengikut
jenis sayuran
·
Memungut
hasil
Aras 2
·
Mengendalikah
hasil selepas tuai
Aras 1
·
Menerangkan
maksud giliran tanaman
·
Menyatakan
kebaikan amalan giliran tanaman
|
Murid
melakukan kerja penjagaan tanaman sayuran seperti menyiram, merumput,
menggembur , membaja, membuat sokongan, mengawal perosak dan penyakit.
Guru
membuat campuran racun perosak. Murid membuat semburan racun dengan
kawalan guru
Melakukan
pemungutan hasil mengkut tempoh yang sesuai
Murid
melakukan kerja pengendalian lepas tuai seperti pembersihan, penggredan,
pembungkusan dan penyimpanan sementara
Guru
menjelaskan konsep dan kebaikan melakukan giliran tanaman dengan
menyenaraikan contoh atau model giliran tanaman
Murid
menanam sayuran yang berlainan jenis pada tapak semaian yang sama pada musim
berikutnya
|
|
|
MINGGU
|
TAJUK / KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN
|
cadangan
aktiviti pembelajaran
|
CATATAN
|
ALATAN
|
2
MINGGU
|
3.6
Perniagaan dan Keusahawanan
a.
Pengenalan kepada perniagaan
i.
Pengertian dan kepentingan perniagaan
|
Aras 1
·
Menerangkan
maksud keperluan dan kehendak
·
Menerangkan
pengertian perniagaan
·
Mengenal
pasti kepentinghan perniagaan kepada individu, masyarakat dan negara.
|
Menyenaraikan
contoh keperluan dan kehendak
Mengumpul
maklumat kepentingan perniagaan dari aspek:
-
Memenuhi
keperluan dan kehendak masyarakat dan negara
-
memperbaiki
taraf hidup individu dan masyarakat.
-
Menawarkan
kerjaya kepada individu dan masyarakat.
-
Mengeratkan
hubungan dagangan dan kebudayaan.
|
|
|
ii.
Perkembangan perniagaan dan masa depannya
|
Aras 1
·
Mengenal
pasti perubahan-perubahan dalam aktiviti perniagaan
Aras 2
·
Membandingkan
perniagaan masa dahulu dengan sekarang
Aras 3
·
Meramalkan
perubahan ciri perniagaan pada masa akan datang di Malaysia
|
Sumbangsaran
tentang aktiviti perniagaan dahulu dan perniagaan sekarang
Perbincangan
perkembanga yang berlaku dalam aktiviti perniagaan dari masa dahulu hingga
masa sekarang
Mencari
maklumat perniagaan melalui internet (e-dagang) akhbar dan majalah.
|
Bahan rujukan seperti akhbar, buletin perniagaan dan
internet
Rujuk laman web berkenaan
Sistem perniagaan masa dahulu dan sekarang – sistem
barter dan sistem wang
Alat poembayaran pada masa kini – wang tunai, cek, kad
kredit, kad pra bayar dan kad pintar dan kad pembayaran elektronik (e-pay)
Cara jualan pada masa kini – Tunai, barter, kad kredit,
cek, sewa-beli, pra bayaran, pesana email, mesin runcitan dan internet.
|
|
MINGGU
|
TAJUK / KANDUNGAN
|
KEMAHIRAN
|
cadangan
aktiviti pembelajaran
|
CATATAN
|
ALATAN
|
|
|
|
|
Ciri perniagaan pada masa akan datang di Malaysia –
lebih menyenangkan pelanggan, lebih cepat dan tepat, cxara pembayaran lebih
mudah, dan tumpuan perniagaan berorientasikan elektronik
|
|
iii.
Bentuk dan jenis perniagaan
|
Aras 1
·
Mengenal
pasti bentuk perniagaan barang dan perkhidmatan
·
Menerangkan
jenis perniagaan dalam negeri dan antarabangsa
|
Sumbangsaran
bentuk perniagaan dan perkhidmatan
Contoh bentuk
perniagaan barang - makanan, pakaian,
kenderaan ...
Contoh
bentuk perniagaan perkhidmatan: Pengangkutan, perlindungan, khidmat nasihat
Perniagaan
dalam negeri melibatkan perniagaan bruncit dan borong
Perniagaan
antarabangsa melibatkan eksport, import dan entreport terhadap barang
perkhidmatan dan teknologi
|
Kaitkan pelajaran ini dengan bidang pembelajaran Reka
Bentuk dan Teknologi
Contoh:Murid menyenaraikan bentuk perniagaan yang boleh
mereka ceburi berdasarkan jenis kemahiran dan projek hasilan mereka dalam
pelajaran KHB.
|
|
|
iv.
Milikan perniagaan
|
Aras 1
·
Menerangkan
maksud milikan perniagaan
·
Mengenal
pasti milikan perniagaan berdasarkan bilangan pemilik liabiliti dan modal.
|
Perbincangan
mengenai jenis ciri dan perbezaan
jenis melukis perniagaan
|
Jenis melukis perniagaan seperti mli tunggal, syarikat
sdn bhd, syarikat awam bhd dan koperasi.
|
|
No comments:
Post a Comment